سنگان شهر علم و عرفان زیارتگاه های سنگان

دمو اسلایدر 1
  • عنوان عکس 1
  • فراخوان
  • شهرداری سنگان
  • کانال سنگان فردا
دریافت کد اسلایدر

زیارتگاه پناهگاه ومحل توسل دلسوختگان وملجاء بازگو نمودن اسرار پیچیده در لوح دل هر شیدایی است که سنگان هم حصار شده در آغوش این اولیاء الهی وابرار درگاه ربویبت است .مجتمع مزارات سنگان عبارتند از:

1-مزار پیر گرزوان:از اولیاء پاک وصاحب کرامت است که ارواح شیطانی رااز خود دور می کند واگر ناپاکی به مزار وی نزدیک می شده ازسوی پیر خفته در جوار حق تیری به سوی فرد ناپاک پرتاب می شده است

2- مزار شیخ یعقوب:ازاحفاد واولیاء شیخ نصرالله سنجانی که دارای کرامات عجیبی بوده و هم اکنون مردم از وجودش کسب فیض می نمایند . آری                    مردان خدا ، خدا نباشند                                                             یک دم از خدا جدا نباشند

3- مزار مرحوم خواجه فضل الله احراری:متوفی1355از مراجع عالم سیر و سلوک که دارای کرامات خارق العاده بسیاری بوده است گویند که اگر جناب خواجه بر دیوار سوار می شدند دیوار به حرکت در می آمد .و اگر سوار می شدند بر ماشین و پیاده شدند تا مجدداً شیخ سوار نمی شدند ماشین به حرکت در نمی آمد

4- مزار حضرت سلطان شکر بار:اين قبر متعلق به مير « سيد » علي پرنده ، عارف مشهور است كه گويند : چون درخت روي قبر وي در سالهاي قديم پسته بود و شكر از آن مي‏باريده است به سلطان شكر بار معروف است . سبك معماري ساختمان و مسجد و آب‏انبار آن به دوره‏ي تيموري مي‏رسد بنا بر افواه مردم بعضي ، مي‏گويند شيخ صوفي برآبادي از عارفان قرن يازدهم (هـ-ق) بعد از چندين سال در جوار حضرت سلطان به مقام اوليايي رسيده است

5- مزار خواجه میر قوام الدین

6- مزار خواجه محمد معروف به چهار طاق

7- مزار پیر دهقان

8- مزار پیر عسکری

9- مزار پیر غیبی در باغ جوار مسجد جامع قدیم

10- زیارتگاه شیخ صوفی در برآباد:نام ايشان خواجه محمد حسين بن شيخ عبدالحق بن عبدالوهاب . . . بن خواجه عبيد الله احرار كه مرقد ايشان در سمر قند مي باشد . اكثر آبا و اجداد خواجه‏ي احرار باب علم و عرفان و اصحاب ذوق و وجدان بوده اند . شيخ صوفي در 1001 (هـ-ق) متولد شد . در ايام طفوليت ، كار هاي خارق العاده اي از ايشان مشاهده گرديد كه موجب حيرت جامعه گشت در ده سالگي رو به بيابان گذاشت و مدت سي سال در كوه و صحرا سپري كرد و از گياهان روزگار مي گذرانيد ، آن گونه كه خود ايشان در سروده هاي خود مي گويند :

 

دنبال عشق جانان سي سال مي دويدمغير از جفا و محنت چيز ديگر نديدم

 

در سن 40 سالگي درِ فيوضات الهي برآيشان گشوده گرديد و در برآباد ساكن گرديدندكه سبب گسترش شهرت و معرفت ايشان در كشور گرديد ، وي از سلسله نقشبنديه مي باشد .

برخي گويند : شاه عباس صفوي ، يكي از دختران خود را به عقد ايشان در آورد .برخي ديگر گويند : دختر شاه عباس نبوده بلكه ممكن است شيخ صوفي با يكي از شاهزادگان صفوي ازدواج كرده باشد . ( نقل از زندگي شاه عباس جلد دوم صص198 203 ) شيخ صوفي مدت 23 سال در برآباد پايين خواف به عبادت ، رياضت وتصنيف كتاب مشغول بود ، تا اين‏كه در سن 63 سالگي در سال 1063 فوت كرد و در برآباددفن گرديد . فرزندان ايشان شيخ صفاءالدين شيخ عبدالوهاب كه مرقد آن‏ها در برآبادو شيخ عبدالحق كه مرقدش در سيجاوند بالا خواف و شيخ علي اكبر كه مزارش در فرزنه تايباد هست ، مي باشند و شيخ يعقوب از نوادگان ايشان هست .ررايشان علاوه بر اين‏كه عارفي متقي و پرهيزگار بود ، در شاعري هم دست داشت. و ديواني دارد به نام ديوان شيخ صوفي خوافي كه نسخه‏ي خطي آن بعد از 300سال به كوشش و سرمايه‏ي عبدالله مشهوري شهردار وقت خواف در سال 1338 (هـ-ش) چاپ گرديد .

حمد گويم از دل و جان ذوالجلال پاك را آن كه ظاهر كرد باد و آب و نار و خاك را

ساخت از قدرت بيكدم آدمي خاكي پديد روح را در وي دميد و داد جان پاك را

اي مست خواب غفلت برخيز بي محابا از خون دل وضو كن رخ آر جانب ما

چندان بسته اي دل در كارهاي باطل از جمله رو بگردان رخ آر جانب ما

دوش از سروش غيب شنيدم من اين نداكاي بنده باز گرد به درگاه كبريا

از توست جرم ذلت سستي و معصيت از ماست لطف و عفو كه هستيم پادشاهاولاد شيخ صوفي اكنون در منطقه خواف به انتساب خواجه عبيدالله احرار با نام خانوادگي احراري ابدالي مجاور وبا احترام زندگي مي كنند وعده اي از آنان دركسوت مقدس روحانيت پيش نمازبوده و امامت جمعه‏ي شهر خواف راحدود صد سال است كه نسل به نسل به عهده‏ي اين خانواده مي باشد . علاوه بر آن در برآباد مزار هاي ديگري وجود دارد مثل : مزار شيخ صفائدين مزار شاه سيدان مزار پير نقاره خانه مزار پير دروازه مزار خواجه گان قفل گر شاه موسي - شيخ صدر الدين مزار شيخ ابوطاهر مزار پير باغ خان مزار مجد الدين محمد .

11- شاه سید در برآباد

12- خواجه محمد در نیازآباد

13- مزار ملادرویش محمد در نشتیفان (معروف به مزار آخوند)

14-مزار خواجه انجير سنگان:اين مزار در كلاته‏ ي خواجه انجير ، نزديك سنگان پايين خواف واقع استو وي از شهداي صدر اسلام در سال 18 تا 31 (هـ-ق) به هنگام مراجعت لشكر اسلام از هرات است .

15- و...

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد

پشتیبانی